Vi använder kakor (cookies)

På dinpsykiskahalsa.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi använder också kakor för webbanalys för att kunna förbättra webbplatsen. Läs mer om kakor (cookies)

Hantera kakor

Här kan du välja vilka kakor du vill godkänna. Läs mer om kakor (cookies)

Nödvändiga

Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom vår webbplats inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska, till exempel säker inloggning.

Kakor för inställningar är kakor som låter webbplatsen komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas.Detta kan till exempel vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.

Kakor för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Din psykiska hälsa

Psykisk hälsa handlar om livet

Psykisk hälsa handlar om hur du mår och trivs i vardagen och om din förmåga att hantera livets upp- och nedgångar. Här kan du lära dig mer om vad som påverkar hur du mår psykiskt, vad du kan göra för att må bättre och hur du kan stötta andra.

Det finns många olika typer av stöd att få om du mår dåligt.

Vad är psykisk hälsa?

Psykisk hälsa handlar om hur vi mår och trivs med livet, och om vår förmåga att klara livets upp- och nedgångar. Se filmen och lär dig mer om vad psykisk hälsa är och vad som påverkar den.

En bild ur filmen

En film som beskriver begreppet psykisk hälsa.

Den psykiska hälsan är grunden för vårt välbefinnande, hur vi mår och fungerar i vardagen. Psykisk och fysisk hälsa hänger ihop och påverkar varandra, så problem med den fysiska hälsan påverkar ofta det psykiska måendet och tvärtom. I begreppet psykisk hälsa ingår både psykiskt välbefinnande, psykiska besvär och psykiatriska tillstånd. 

En god psykisk hälsa hjälper oss att klara av livets olika utmaningar. Det är också en tillgång för samhället om människor mår psykiskt bra, med exempelvis mindre kostnader för sjukskrivningar.

Psykisk hälsa används ofta som ett paraplybegrepp där psykiskt välbefinnande, psykiska besvär och psykiatriska tillstånd ingår. Figuren nedan visar vilka olika delar som ingår när vi pratar om psykisk hälsa, alltså vad som finns i paraplybegreppet.

Teckning av ett paraply som visar att under paraplybegreppet psykisk hälsa finns bl.a psykisk hälsa och psykiatriska tillstånd

WHOs definition av psykisk hälsa

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Testa dig själv

Sant eller falsk om normer?

Här kommer sju frågor om normer. När du är färdig med quizet så sparar vi inte dina svar.

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Fråga 1 av 7:
Normer är stabila och går inte att förändra.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar. Normer kan i många fall uppfattas som stabila eller givna, men normer kan förändras och har gjort så i alla tider. Vissa normer kan vara svårare att förändra än andra.

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Fråga 2 av 7:
Normer är oskrivna regler för hur vi t ex ska se ut, uttrycka och bete oss tillsammans med andra.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar! Till skillnad från lagar och många regler är normer inte nedskrivna, men påverkar oss mycket i vardagen och styr vårt beteende. Normer är ofta osynliga och märks först när man avviker från dem eller inte uppfyller dem.

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Fråga 3 av 7:
Att följa eller försöka passa in i normen kan i vissa fall påverka oss negativt.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar! Det kan vara svårt att anpassa sig till normer om de begränsar och villkorar den man är eller vad man tycker. Att kunna vara sig själv, och bli accepterad för det, är viktigt för att man ska må bra.

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Fråga 4 av 7:
Alla normer är dåliga och påverkar oss negativt.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar! Det finns många bra normer i samhället som får oss att fungera tillsammans och kan skapa ordning. Det är därför viktigt att skilja mellan normer som förenar, underlättar och skyddar – och normer som begränsar, utesluter och skapar utsatthet.

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Fråga 5 av 7:
Det kan vara obekvämt, jobbigt och ibland till och med farligt att utmana normer.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar! Att sticka ut och utmana normer kan få både positiva och negativa konsekvenser. Det kräver mod och kan leda till förändring, men om man bryter mot normer kan man exempelvis också bli utsatt för dåligt bemötande, kränkningar, exkludering, hatbrott och våld.

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Fråga 6 av 7:
Minoritetsstress beskriver den grupp som är minst stressad i samhället.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar! Minoritetsstress handlar om att man tillhör en grupp som ofta utsätts, begränsas eller behandlas illa, vilket då kan skapa oro, stress, otrygghet och vaksamhet för individen, oavsett om den drabbats personligen eller inte. 

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Fråga 7 av 7:
Du kan bidra till att förändra normer.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar! Det är vi och tidigare generationer som har skapat normerna, det är också vi som tillsammans har möjligheten att förändra dem.

Testa dig själv
Sant eller falsk om normer?
Resultat
Bra jobbat! Du kan redan en hel del om normer, men klicka nedan så kan du läsa om hur normer kan påverka vår psykiska hälsa.
Inte alla rätt denna gång, men det betyder bara att du har möjlighet att lära dig mer! Klicka nedan för att läsa om hur hur normer kan påverka vår psykiska hälsa.
Hur normer kan påverka vår psykiska hälsa

12 tips för att stärka din psykiska hälsa

Det finns flera saker du kan göra för att må bättre och stärka din psykiska hälsa. Om du tar hand om din psykiska hälsa även när du mår bra kan du stärka din motståndskraft och förbereda dig på perioder när livet är jobbigare. De kan också få dig att må lite bättre när du mår dåligt. Här har vi samlat 12 tips.

Kvinna i vinterlandskap

Foto: Maja Brand

Tips för att må bättre

För att må bra är det viktigt att göra saker som du tycker om, som gör dig glad och som ger dig en bra känsla. Vad som funkar just för dig kanske inte funkar lika bra för någon annan. Försök att hitta något som passar dig just nu. Och tänk på att förändring kan ta tid.

Prata med någon om hur du mår

Försök att prata med någon om hur du mår. Att sätta ord på känslorna kan hjälpa dig att förstå dig själv och förklara för andra, och ofta känns det bättre efteråt.

Läs hela tipset

Försök acceptera att livet går upp och ner

Alla mår dåligt ibland, det är en naturlig del av livet. Oftast mår man bättre efter ett tag. Men det är också viktigt att veta när man kan behöva söka hjälp.

Läs hela tipset

Rör på dig regelbundet

Att vara fysiskt aktiv regelbundet utifrån sin förmåga är bra för hälsan, även den psykiska hälsan. Ofta räcker det att du kommer ut en stund och rör på dig regelbundet för att det ska göra nytta.

Läs hela tipset

Stressa lagom

Stress är en naturlig reaktion när vi stöter på utmaningar i vardagen. Att vara stressad ibland är inte farligt, men långvarig stress kan däremot vara det. Det är viktigt att få tid och möjlighet att återhämta sig, så att man orkar i längden.

Läs hela tipset

Prioritera sömn och återhämtning

Under sömnen får hjärnan och kroppen tid att återhämta sig och bearbeta intryck. Att sova tillräckligt ökar motståndskraften mot både fysiska och psykiska påfrestningar.

Läs hela tipset

Var snäll mot dig själv

Träna på att se och lyssna på dig själv och dina behov. Det kan gynna både dig själv, dina relationer och din omgivning.

Läs hela tipset

Hitta hållbara skärmvanor

Att använda dator, TV, mobil och surfplatta är en viktig del av mångas vardag. Att tänka till kring ditt användande och hitta hållbara skärmvanor kan göra att du mår bättre.

Läs hela tipset

Skapa rutiner som får dig att må bra

Rutiner kan hjälpa dig hitta balans i vardagen och få tiden att räcka till. Det är också bra att planera och göra plats för det som stärker din psykiska hälsa.

Läs hela tipset

Utveckla dig själv och din självkänsla

Du kan stärka din psykiska hälsa genom att göra saker som förbättrar din självkänsla och ditt självförtroende. Om man tror på sig själv och sin potential mår man ofta bättre.

Läs hela tipset

Umgås med människor som får dig att må bra

Det är bra att få energi och stöd från sina sociala relationer. Att känna sig trygg och kunna vara sig själv är viktigt för den psykiska hälsan.

Läs hela tipset

Ta vara på din fritid

Det är viktigt att trivas med sin fritid och att göra det som man tycker är roligt. Natur, kultur, föreningsliv, specialintressen eller sociala relationer. Vad ger dig energi på fritiden?

Läs hela tipset

Ge av din tid och ditt engagemang

Att hjälpa andra och engagera sig i frågor du brinner för kan ge en känsla av gemenskap och mening. Det finns många sätt att ge av sin tid och visa omtanke.

Läs hela tipset

Veckans fråga
Vet du hur du kan hjälpa en vän som mår dåligt?
Veckans fråga

Vet du hur du kan hjälpa en vän som mår dåligt?

Resultat

Ja 21 röster (48 %)
Nej 23 röster (52 %)

Att stötta någon som mår dåligt

Vad kan du göra för att hjälpa andra att må bättre? Du behöver inte vara expert på psykisk hälsa för att kunna stötta någon som mår dåligt.

Två män promenerar utomhus, fält och träd i bakgrunden.

Foto: Maja Brand

En ung kvinna ligger på rygg i en säng. Hon håller upp mobilen och tittar i den.

Digitala medier, skärmtid och psykisk hälsa

Digitala medier, som sociala medier och spel, kan påverka vår psykiska hälsa både positivt och negativt. Det är viktigt att vara uppmärksam på att användandet inte går ut över andra saker som får oss att må bra, som sömn, motion och relationer.

Läs mer
Äldre kvinna sitter med knäna uppdragna i soffan

Om du mår dåligt

Alla mår dåligt ibland, och det är en naturlig del av livet. Oftast går den känslan över men ibland kan du behöva stöd eller hjälp för att må bättre. Här kan du läsa om vad du själv kan göra och vart du kan vända dig när du behöver hjälp.

Läs mer

Det handlar om dig, så vad vill du veta mer om?