Vi använder kakor (cookies)

På dinpsykiskahalsa.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi använder också kakor för webbanalys för att kunna förbättra webbplatsen. Läs mer om kakor (cookies)

Hantera kakor

Här kan du välja vilka kakor du vill godkänna. Läs mer om kakor (cookies)

Nödvändiga

Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom vår webbplats inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska, till exempel säker inloggning.

Kakor för inställningar är kakor som låter webbplatsen komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas.Detta kan till exempel vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.

Kakor för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Din psykiska hälsa

Psykisk hälsa handlar om livet

Psykisk hälsa handlar om hur du mår och trivs i vardagen och om din förmåga att hantera livets upp- och nedgångar. Här kan du lära dig mer om vad som påverkar hur du mår psykiskt, vad du kan göra för att må bättre och hur du kan stötta andra.

Vad är psykisk hälsa?

Psykisk hälsa handlar om hur vi mår och trivs med livet, och om vår förmåga att klara livets upp- och nedgångar. Se filmen och lär dig mer om vad psykisk hälsa är och vad som påverkar den.

Två unga män sitter på en filt utomhus. De har varsin matlåda och äter med pinnar.

Foto: Johanna Åkerberg Kassel

Den psykiska hälsan är grunden för vårt välbefinnande, hur vi mår och fungerar i vardagen. Psykisk och fysisk hälsa hänger ihop och påverkar varandra, så problem med den fysiska hälsan påverkar ofta det psykiska måendet och tvärtom. I begreppet psykisk hälsa ingår både psykiskt välbefinnande, psykiska besvär och psykiatriska tillstånd. 

Veckans fråga
Tycker du att det är svårt att prata om psykisk hälsa?
Veckans fråga

Tycker du att det är svårt att prata om psykisk hälsa?

Resultat

Ja 12 röster (44 %)
Nej 15 röster (56 %)

Fysisk aktivitet stärker den psykiska hälsan

Att vara aktiv och röra på sig har en mängd positiva effekter, både fysiskt och psykiskt. Det kan till exempel förbättra koncentrationsförmågan och skydda mot depression och demens. All rörelse räknas och lite är bättre än ingenting. Att vara utomhus kan dessutom ge ytterligare effekter som främjar den psykiska hälsan.

Kvinna står på en grusväg och stretchar benet mot en parkbänk.

Foto: Johanna Åkerberg Kassel

Att vara fysiskt aktiv utifrån sin förmåga är bra för den psykiska hälsan. Det kan till exempel bidra till ökat välbefinnande, göra det lättare att koncentrera sig, ge bättre minne och skydda mot ångest, depression och demens. De positiva effekterna kan uppnås genom olika former av fysisk aktivitet, exempelvis promenader, cykling eller motion och idrottsaktiviteter. Lite fysisk aktivitet är bättre än inget och du utgår från din egen förmåga. All rörelse räknas.

Att vara ute i naturen ger flera hälsoeffekter

Att vara ute i naturen kan medföra en rad positiva effekter för både den fysiska och psykiska hälsan. Närhet till grönska och natur bidrar till ökade möjligheter att röra sig mer, och där den fysiska aktiviteten i sig ger flera hälsoeffekter. Vistelser i naturmiljöer kan förbättra vår mentala funktion och stödja återhämtning av koncentrations- och stressrelaterade symptom, vilket främjar den psykiska hälsan.

 

En av tre tycker att det är svårt att sätta ord på känslor

En man och en kvinna sitter vid ett bord, framför dem står kaffekoppar och varsin bulle

Många tycker att det kan vara svårt att sätta ord på känslor. I en enkätundersökning som Folkhälsomyndigheten låtit göra svarade en av tre personer att de upplever att det är ganska eller mycket svårt att sätta ord på känslor. Fler män än kvinnor svarade att de tycker det är svårt.

Att berätta kan vara ett första steg mot att må bättre

Att kunna berätta om sina känslor gör det lättare att bygga nära relationer och lösa konflikter, men också att bli sedd och förstådd. Det är ofta ett första steg mot att själv må bättre. Det kan vara skönt att någon lyssnar på en även om det inte förändrar en situation som är svår. 

Att förstå sina känslor är inte helt enkelt. Kanske blir du förbannad på en kompis utan att veta varför. Kanske bär du på en rädsla som du inte vet var den kommer ifrån. Ibland kan ledsenhet dyka upp som ilska. Känslan blir begriplig först när man tar det lugnt och funderar på hur det känns inuti och varför man reagerar som man gör. Andra gånger får man acceptera att känslan finns där, utan att det går att förklara varför.

Sätt ord på det du känner

Du kan öva dig på att sätta ord på det du känner. Läs mer här:

Prata med någon om hur du du mår

Om du mår dåligt

Alla mår dåligt ibland, och det är en naturlig del av livet. Oftast går den känslan över men ibland kan du behöva stöd eller hjälp för att må bättre. Här kan du läsa om vad du själv kan göra och vart du kan vända dig när du behöver hjälp.

En ung kille vilar kinden på en Golden retriver

Foto: Maja Brand

Om det är akut

Mår du väldigt dåligt och tänker att livet inte är värt att leva? Har du tankar eller planer på att ta ditt liv? Då ska du inte hålla det för dig själv. Du behöver prata med någon som du har förtroende för, söka vård eller kontakta en stödjour. Det är vanligt med självmordstankar och det finns bra hjälp att få.

Ring genast 112 eller kontakta en psykiatrisk akutmottagning om du mår väldigt dåligt eller funderar på att ta ditt liv.

Det är okej att må dåligt ibland

Alla har dåliga dagar och ibland beror det på att livet helt enkelt är jobbigt just nu. Det handlar inte alltid om psykisk ohälsa som man behöver söka hjälp för, utan ofta mår man bättre efter ett tag. Många klarar sig med hjälp och stöd från familj och vänner eller kan själva göra saker för att må bättre. Det kan exempelvis hjälpa att prata om hur man mår, sova ordentligt, äta bra och röra på sig.

Om de dåliga dagarna blir fler än de bra dagarna är det viktigt att prata med någon och kanske söka hjälp. Det gäller också om du mår så dåligt att det påverkar vardagen och du har svårt att till exempel klara av jobbet, skolan eller träffa vänner. Försök då att prata med någon som lyssnar. Det kan vara någon i familjen, en vän eller någon annan som du känner förtroende för. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl.

Om du mår mycket dåligt

Kontakta en vårdcentral eller en psykiatrisk öppenvårdsmottagning om du mår mycket dåligt. Det gäller även om du har ångest eller har känt dig nedstämd under en längre tid. Om du är under 25 år kan du även kontakta en ungdomsmottagning, och går du i skolan kan du få hjälp av skolsköterskan eller skolkuratorn. Om du är osäker kan du ringa 1177 så guidar de dig vidare till rätt stöd eller vård.

Här kan du få stöd om du mår dåligt

Mer information om psykisk hälsa, vad du kan göra för att må bättre och var du kan få hjälp:

Stöd till barn och unga som mår dåligt

Stöd om någon har självmordstankar

Quiz
Vad vet du om välbefinnande?
Quiz

Vad vet du om välbefinnande?

Här kommer fyra frågor om välbefinnande. När du är färdig med quizet så sparar vi inte dina svar.

Quiz
Vad vet du om välbefinnande?
Fråga 1 av 4:
Hur stor del av befolkningen uppger att de har ett gott välbefinnande?
Quiz
Vad vet du om välbefinnande?
Fråga 2 av 4:
Är det fler yngre eller fler äldre personer som uppger att de har ett gott psykiskt välbefinnande?
Quiz
Vad vet du om välbefinnande?
Fråga 3 av 4:
Kan man både känna välbefinnande och ha psykiska besvär samtidigt?
Quiz
Vad vet du om välbefinnande?
Fråga 4 av 4:
Välbefinnande är detsamma som är må bra psykiskt.
Quiz
Vad vet du om välbefinnande?
Resultat
Bra jobbat! Du kan redan en hel del om välbefinnande, men klicka nedan så kan du lära dig ännu mer om hur vi mår i Sverige.
Inte alla rätt denna gång, men det betyder bara att du har möjlighet att lära dig mer! Klicka nedan för att läsa mer om hur vi mår i Sverige.
Två män promenerar utomhus, fält och träd i bakgrunden.

Prata med någon om hur du mår

Försök att prata med någon om hur du mår och känner. Att sätta ord på känslorna kan hjälpa dig att förstå dig själv, och ofta känns det bättre efteråt.

Läs mer
Två tjejer lutar sig mot varandra utomhus, delvis insvepta under en filt.

Att stötta någon som mår dåligt

Vad kan du göra för att hjälpa andra att må bättre? Du behöver inte vara expert på psykisk hälsa för att kunna stötta någon som mår dåligt.

Läs mer

Det handlar om dig, så vad vill du veta mer om?