Vi använder kakor (cookies)

På dinpsykiskahalsa.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi använder också kakor för webbanalys för att kunna förbättra webbplatsen. Läs mer om kakor (cookies)

Hantera kakor

Här kan du välja vilka kakor du vill godkänna. Läs mer om kakor (cookies)

Nödvändiga

Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom vår webbplats inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska, till exempel säker inloggning.

Kakor för inställningar är kakor som låter webbplatsen komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas.Detta kan till exempel vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.

Kakor för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Din psykiska hälsa

Psykisk hälsa handlar om livet

Psykisk hälsa handlar om hur du mår och trivs i vardagen och om din förmåga att hantera livets upp- och nedgångar. Här kan du lära dig mer om vad som påverkar hur du mår psykiskt, vad du kan göra för att må bättre och hur du kan stötta andra.

Stress och oro är nära sammankopplade

Äldre kvinna  vilar sig lutande mot ett träd i vinterlandskap

Vad är psykisk hälsa?

Psykisk hälsa handlar om hur vi mår och trivs med livet, och om vår förmåga att klara livets upp- och nedgångar. Se filmen och lär dig mer om vad psykisk hälsa är och vad som påverkar den.

En bild ur filmen

En film som beskriver begreppet psykisk hälsa.

Den psykiska hälsan är grunden för vårt välbefinnande, hur vi mår och fungerar i vardagen. Psykisk och fysisk hälsa hänger ihop och påverkar varandra, så problem med den fysiska hälsan påverkar ofta det psykiska måendet och tvärtom. I begreppet psykisk hälsa ingår både psykiskt välbefinnande, psykiska besvär och psykiatriska tillstånd. 

En god psykisk hälsa hjälper oss att klara av livets olika utmaningar. Det är också en tillgång för samhället om människor mår psykiskt bra, med exempelvis mindre kostnader för sjukskrivningar.

Psykisk hälsa används ofta som ett paraplybegrepp där psykiskt välbefinnande, psykiska besvär och psykiatriska tillstånd ingår. Figuren nedan visar vilka olika delar som ingår när vi pratar om psykisk hälsa, alltså vad som finns i paraplybegreppet.

Teckning av ett paraply som visar att under paraplybegreppet psykisk hälsa finns bl.a psykisk hälsa och psykiatriska tillstånd

WHOs definition av psykisk hälsa

Testa dig själv
Fyra frågor om oro
Testa dig själv

Fyra frågor om oro

Här kommer fyra frågor om oro. När du är färdig med quizet så sparar vi inte dina svar.

Testa dig själv
Fyra frågor om oro
Fråga 1 av 4:
Hur stor andel av befolkningen uppger att de har lätta eller svåra besvär av ängslan, oro eller ångest.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar, drygt 40 procent av befolkningen säger att de har besvär av ängslan, oro eller ångest. För de allra flesta handlar det om lättare besvär.

Testa dig själv
Fyra frågor om oro
Fråga 2 av 4:
Vilka grupper uppger i högre grad att de har besvär av ängslan, oro och ångest?
Fler svar kan vara rätt.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar, den yngsta åldersgruppen säger mer än hälften att de har haft lätta eller svåra besvär. Bland äldre har en av tre haft dessa besvär.

Testa dig själv
Fyra frågor om oro
Fråga 3 av 4:
Oro kan ge olika kroppsliga reaktioner. Vilka av följande kan vara reaktioner på oro?
Fler svar kan vara rätt.

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar, alla fyra kan vara varningssignaler för oro.

Testa dig själv
Fyra frågor om oro
Fråga 4 av 4:
Vilket av följande är bäst för att hantera sin oro?

Tyvärr, fel svar.

Rätt svar, fortsätt att göra saker som brukar vara roliga, även om det tar emot. Det kan också bryta negativa tankebanor, genom att du får fokusera på något annat.

Testa dig själv
Fyra frågor om oro
Resultat
Bra jobbat! Du kan redan en hel del om oro, men klicka nedan så kan du läsa om oro och ängslan och hur du kan hantera oro och ängslan.
Inte alla rätt denna gång, men det betyder bara att du har möjlighet att lära dig mer! Klicka nedan så kan du läsa om oro och ängslan och hur du kan hantera oro och ängslan.
Läs mer om oro och ängslan och hur du kan hantera oro och ängslan.

12 tips för att stärka din psykiska hälsa

Det finns flera saker du kan göra för att må bättre och stärka din psykiska hälsa. Om du tar hand om din psykiska hälsa även när du mår bra kan du stärka din motståndskraft och förbereda dig på perioder när livet är jobbigare. De kan också få dig att må lite bättre när du mår dåligt. Här har vi samlat 12 tips.

Kvinna i vinterlandskap

Foto: Maja Brand

Tips för att må bättre

För att må bra är det viktigt att göra saker som du tycker om, som gör dig glad och som ger dig en bra känsla. Vad som funkar just för dig kanske inte funkar lika bra för någon annan. Försök att hitta något som passar dig just nu. Och tänk på att förändring kan ta tid.

Prata med någon om hur du mår

Försök att prata med någon om hur du mår. Att sätta ord på känslorna kan hjälpa dig att förstå dig själv och förklara för andra, och ofta känns det bättre efteråt.

Läs hela tipset

Försök acceptera att livet går upp och ner

Alla mår dåligt ibland, det är en naturlig del av livet. Oftast mår man bättre efter ett tag. Men det är också viktigt att veta när man kan behöva söka hjälp.

Läs hela tipset

Rör på dig regelbundet

Att vara fysiskt aktiv regelbundet utifrån sin förmåga är bra för hälsan, även den psykiska hälsan. Ofta räcker det att du kommer ut en stund och rör på dig regelbundet för att det ska göra nytta.

Läs hela tipset

Stressa lagom

Stress är en naturlig reaktion när vi stöter på utmaningar i vardagen. Att vara stressad ibland är inte farligt, men långvarig stress kan däremot vara det. Det är viktigt att få tid och möjlighet att återhämta sig, så att man orkar i längden.

Läs hela tipset

Prioritera sömn och återhämtning

Under sömnen får hjärnan och kroppen tid att återhämta sig och bearbeta intryck. Att sova tillräckligt ökar motståndskraften mot både fysiska och psykiska påfrestningar.

Läs hela tipset

Var snäll mot dig själv

Träna på att se och lyssna på dig själv och dina behov. Det kan gynna både dig själv, dina relationer och din omgivning.

Läs hela tipset

Hitta hållbara skärmvanor

Att använda dator, TV, mobil och surfplatta är en viktig del av mångas vardag. Att tänka till kring ditt användande och hitta hållbara skärmvanor kan göra att du mår bättre.

Läs hela tipset

Skapa rutiner som får dig att må bra

Rutiner kan hjälpa dig hitta balans i vardagen och få tiden att räcka till. Det är också bra att planera och göra plats för det som stärker din psykiska hälsa.

Läs hela tipset

Utveckla dig själv och din självkänsla

Du kan stärka din psykiska hälsa genom att göra saker som förbättrar din självkänsla och ditt självförtroende. Om man tror på sig själv och sin potential mår man ofta bättre.

Läs hela tipset

Umgås med människor som får dig att må bra

Det är bra att få energi och stöd från sina sociala relationer. Att känna sig trygg och kunna vara sig själv är viktigt för den psykiska hälsan.

Läs hela tipset

Ta vara på din fritid

Det är viktigt att trivas med sin fritid och att göra det som man tycker är roligt. Natur, kultur, föreningsliv, specialintressen eller sociala relationer. Vad ger dig energi på fritiden?

Läs hela tipset

Ge av din tid och ditt engagemang

Att hjälpa andra och engagera sig i frågor du brinner för kan ge en känsla av gemenskap och mening. Det finns många sätt att ge av sin tid och visa omtanke.

Läs hela tipset

Veckans fråga
Har du pratat med någon den senaste veckan om hur du mår?
Veckans fråga

Har du pratat med någon den senaste veckan om hur du mår?

Resultat

Ja 23 röster (62 %)
Nej 14 röster (38 %)

Att stötta någon som mår dåligt

Vad kan du göra för att hjälpa andra att må bättre? Du behöver inte vara expert på psykisk hälsa för att kunna stötta någon som mår dåligt.

Två män promenerar utomhus, fält och träd i bakgrunden.

Foto: Maja Brand

En mat med matkassar i varje hand, mobilen klämd mot örat.

Stress och stresshantering

Stress är en del av vardagen och något som alla känner då och då. Stress kan ge kroppen extra kraft och energi i krävande situationer men kan också få dig att må dåligt. Ofta går stressen över av sig själv när du varvar ner och vilar. Men stressen kan vara skadlig om den pågår länge, utan att du kan återhämta dig.

Läs mer
Äldre kvinna sitter med knäna uppdragna i soffan

Om du mår dåligt

Alla mår dåligt ibland, och det är en naturlig del av livet. Oftast går den känslan över men ibland kan du behöva stöd eller hjälp för att må bättre. Här kan du läsa om vad du själv kan göra och vart du kan vända dig när du behöver hjälp.

Läs mer

Det handlar om dig, så vad vill du veta mer om?