Vi använder kakor (cookies)

På dinpsykiskahalsa.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi använder också kakor för webbanalys för att kunna förbättra webbplatsen. Läs mer om kakor (cookies)

Hantera kakor

Här kan du välja vilka kakor du vill godkänna. Läs mer om kakor (cookies)

Nödvändiga

Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom vår webbplats inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska, till exempel säker inloggning.

Kakor för inställningar är kakor som låter webbplatsen komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas.Detta kan till exempel vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.

Kakor för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Skapa bra sömnvanor

Känner du att du sover bra och får chans att återhämta dig? Under sömnen får hjärnan och kroppen tid att återhämta sig och bearbeta intryck. Att sova tillräckligt ökar motståndskraften mot både fysiska och psykiska påfrestningar.

Olika personer har olika sömnbehov. Känner du dig pigg och välfungerande på dagtid så får du troligen tillräckligt med sömn. Ungdomar brukar behöva ca 8–10 timmar sömn per natt och vuxna ca 6–9 timmar.

Så kan du göra för att skapa bra sömnvanor

  • Försök att ha regelbundna sovtider där du stiger upp och går och lägger dig vid ungefär samma tider varje dag.
  • Att vara aktiv och röra på sig under dagen, särskilt på förmiddagen, hjälper kroppen att hålla en jämn dygnsrytm. Motionera och vistas gärna i dagsljus.
  • Skapa en rutin för att varva ner innan läggdags. Undvik jobb och annat som stressar upp dig. Alkohol, nikotin och koffein försämrar sömnen.
  • Försök att ha svalt, tyst och mörkt i sovrummet. Stäng av TV och mobil så att du inte blir störd.

Att sova dåligt ibland är normalt. Om sömnsvårigheterna håller i sig under en längre period så att tröttheten stör dig i vardagen kan det vara bra att söka hjälp.

Läs mer om sömnbesvär (1177.se).

Uppdaterat: 2021-12-09

Det handlar om dig, så vad vill du veta mer om?