Hur vi mår påverkas av många olika saker.
Några exempel:
- hur vi hade det när vi växte upp
- om vi har vänner och familj
- våra vanor, till exempel hur vi äter, rör på oss och sover
- de gener vi föds med
- vad vi arbetar med.
Vissa av sakerna går att ändra på,
till exempel våra vanor.
Men andra saker går inte att ändra på,
till exempel våra gener och
hur vi hade det när vi växte upp.
Skyddsfaktorer och riskfaktorer
Det finns saker som skyddar oss.
Och det finns saker som kan göra
så att vi mår dåligt.
Saker som skyddar dig mot att må dåligt:
- att ha en nära vän
- att ha ett jobb du tycker om
- att ha en hobby som du verkligen tycker om
- att äta hälsosamt
- att röra på dig regelbundet
- att sova så mycket som du behöver.
Saker som kan göra så att du mår dåligt:
- att växa upp i en familj
där det är mycket bråk - att ha för lite pengar
- att känna att du inte passar in.
Det som är bra är att sakerna som skyddar
kan göra att du klarar dig bra även om livet är svårt.
Hur du mår psykiskt ändras under livet.
Nästan alla får psykiska besvär
någon gång i livet.
Man kan ha besvär en kort tid eller länge.
De kan vara lätta eller svåra.
Ibland behöver vi hjälp för att må bättre.