Vår psykiska hälsa påverkas av många olika saker,
till exempel:
- hur vi hade det när vi växte upp
- om vi har vänner och familj
- våra vanor, till exempel hur vi äter, rör på oss och sover
- våra gener
- vad vi gör på dagarna, till exempel jobbar, pluggar, är arbetssökande eller sjukskriven.
Vissa av sakerna går att förändra,
till exempel våra vanor.
Men andra saker går inte att ändra på,
till exempel våra gener och
hur vi hade det när vi växte upp.
Psykisk hälsa hänger ihop med fysisk hälsa,
alltså om vår kropp är frisk eller sjuk.
Om du tar hand om din fysiska hälsa
är det lättare att må bra psykiskt.
Att ta en promenad eller träna kan göra
att du känner dig gladare eller lugnare.
Hur är det att må bra psykiskt?
När du mår bra psykiskt trivs du med ditt liv
och känner glädje och mening med livet.
Du klarar av att ha nära vänner och andra relationer.
Om du mår bra psykiskt klarar du bättre av jobbiga saker
som kan hända i livet.
Du kan bli ledsen, men du kan bli glad igen.
Du kan må psykiskt bra och dåligt
i olika situationer.
Du kan till exempel känna dig orolig
och ha svårt att koncentrera dig på jobbet eller i skolan.
Men samtidigt har du nära vänner,
och känner glädje och mening med livet.
Vad är psykisk ohälsa?
Den som har psykisk ohälsa mår ofta dåligt.
Det kan även påverka familj och vänner.
Den som har psykisk ohälsa kan ha svårt
att umgås med andra människor, arbeta eller gå i skolan.
Psykisk ohälsa kan betyda olika saker:
- psykiska besvär
- psykiatriska tillstånd.
Psykiska besvär
Psykiska besvär kan till exempel vara
att vara stressad eller orolig,
känna ångest eller ha svårt att sova eller koncentrera sig.
Psykiska besvär kan vara lätta eller svåra.
De kan gå över fort eller pågå länge.
Ibland kan psykiska besvär kännas i kroppen.
Du kan till exempel få ont i magen, huvudet eller ryggen
eller känna dig yr.
Det är vanligt att ha psykiska besvär.
Ofta är det helt normalt att det händer.
Psykiska besvär kan komma efter att något jobbigt har hänt,
till exempel om någon dör eller om du blir av med jobbet.
Svåra psykiska besvär kan göra det svårt
att klara av viktiga saker i vardagen –
att arbeta, studera, ha en hobby
eller ta hand om sig själv och andra.
Oftast går psykiska besvär över av sig själva.
Om du har psykiska besvär länge
kan du behöva professionell hjälp, till exempel från vården.
Psykiatriska tillstånd
Psykiatriska tillstånd är
- psykiska sjukdomar och syndrom,
till exempel depression och ätstörning. - neuropsykiatriska funktionsnedsättningar,
till exempel adhd och autism.
Den som har ett psykiatriskt tillstånd
har flera olika symtom under lång tid,
kan ha det svårt och fungera dåligt i vardagen.
Ofta behövs behandling av en psykolog eller läkare,
men psykiatriska tillstånd kan också gå över av sig själva.
Självmord
Självmord är att ta sitt eget liv.
Många som tar sitt liv har psykisk ohälsa, men inte alla.
Ofta är det flera olika saker som gör
att en människa begår självmord.
Den som försöker ta sitt liv
vill inte alltid dö.
Personen kan vilja bli av med en svår smärta och ångest
och ser ingen annan lösning än självmord.
Men det går att ta sig ur en sådan känsla.
Med stöd och hjälp från sjukvården och andra människor
kan det gå att ta sig igenom krisen.
Det är skrämmande när någon säger
att hen tänker ta livet av sig eller skadar sig själv.
Det är inte farligt att prata om självmord
och det ökar inte risken för att personen ska ta sitt liv.
Om du har självmordstankar
Mår du så dåligt att du tänker att livet inte är värt att leva?
Har du tankar eller planer på att ta ditt liv?
Då ska du prata med någon om dina tankar.
Ring 112 om situationen är akut.
Om du har mått dåligt länge är det viktigt att söka hjälp.
Det finns hjälp att få för att må bättre.
Ring till 1177 så hjälper de dig vidare.
Om du inte vill eller orkar kontakta vården själv,
kan du be någon att hjälpa dig.
Du kan också ringa till eller chatta med:
- Mind Självmordslinjen: telefonnummer 90 101
- Hjälplinjen: telefonnummer 90 390
Du kan få prata via tolk om du behöver.