Du behöver inte göra allt på en gång.
Börja med något som passar dig just nu.
Vissa saker är svårare att förändra på egen hand.
Om du mår mycket dåligt och har svårt att förbättra ditt mående, kan du behöva hjälp från vården.
12 tips som kan stärka din psykiska hälsa
1. Prata med någon om att du mår dåligt
Du kan berätta om hur du mår för någon som du litar på.
Då kan det bli lättare att ta hand om tunga tankar och känslor.
I början kan kännas svårt att berätta,
men det brukar bli lättare efter ett tag.
2. Umgås med människor som får dig att må bra
Försök att träffa människor som du tycker om
och som får dig att må bra.
Det är viktigt att du känner dig trygg
och kan vara dig själv tillsammans med andra.
3. Rör på dig regelbundet
Försök att röra på dig så ofta du kan.
Att dansa, promenera eller sporta
kan göra att du sover bättre,
mår bättre och kan koncentrera dig bättre.
Det är bättre att röra sig lite än att inte röra sig alls.
4. Se till att du sover tillräckligt mycket
Om du sover tillräckligt mycket
hjälper det dig att må bra.
Om du känner dig pigg på dagen
sover du troligen så mycket som du behöver.
Ungdomar behöver sova åtta till tio timmar per natt.
Vuxna behöver sova sex till nio timmar per natt.
När du sover får kroppen vila sig
och hjärnan tar hand om
allt som du har varit med om på dagen.
5. Försök stärka din självkänsla
Självkänsla handlar om
hur du tänker och känner om dig själv.
Tankarna kan vara positiva eller negativa.
Du kan försöka stärka din självkänsla:
- Prova att göra nya saker.
- Säg till dig själv att de negativa tankarna inte stämmer.
- Säg vad du tycker till andra.
- Försök att vara med människor som tycker om dig
och som visar att de tycker om dig.
6. Var snäll mot dig själv
Var snäll mot dig själv och kritisera inte dig själv i onödan.
Försök att ha krav på dig själv som du klarar av.
Kom ihåg att ingen är perfekt.
Träna på att lyssna på dig själv.
Fundera på vad du behöver för att må bra.
Behandla dig själv som du skulle behandla en nära vän.
7. Du kan må bra av att hjälpa andra
När du hjälper någon annan kan det göra att
du själv känner dig glad.
Du kan fråga om någon behöver hjälp.
Du kan också göra något tillsammans med andra,
till exempel spela teater, sporta eller hålla på med musik.
8. Skapa rutiner som får dig att må bra
Det är bra att ha rutiner.
Rutiner kan hjälpa dig att äta, sova och röra på dig tillräckligt.
Det behöver du för att må bra.
Du kan bestämma
- när du ska gå upp på morgonen
- när du ska gå och lägga dig på kvällen
- när du ska äta frukost, lunch och middag
- när du ska röra på dig.
Rutiner kan ibland kännas tråkiga,
särskilt om du mår dåligt.
Men försök att hålla dig till rutinerna.
När du mår dåligt är de extra viktiga.
9. Stressa inte för mycket
Att vara stressad ibland är inte farligt.
Men mycket stress kan göra att du mår dåligt.
Om du är stressad:
- Försök att ändra på det som ger dig stress.
- Försök också att vara snäll mot dig själv.
Du måste inte klara allt. - Tänk på att sova och vila.
Du kan behöva hjälp från vården
om du är väldigt stressad eller om du är stressad länge.
10. Fundera över hur du använder skärmar
Att använda dator, tv, mobil och surfplatta
är säkert en viktig del av ditt liv.
Men om det blir för mycket
kan det göra att du inte mår bra.
Det kan göra att du sover för lite,
sitter för mycket
eller inte träffar vänner.
Fundera på:
- Mår du bra av att använda skärmar
på det sätt som du gör idag? - Tar till exempel spel eller sociala medier
tid från andra saker som du skulle må bra av?
Om du inte är nöjd, försök att ändra dina vanor.
Du kan till exempel bestämma
att du inte ska ha mobilen i sängen.
Be om hjälp om det behövs.
11. Ta vara på din fritid
Gör saker på din fritid som du trivs med
och tycker är meningsfulla.
Det kan vara allt möjligt,
till exempel att läsa,
ta hand om blommor,
laga mat eller träna.
Du bestämmer själv vad som känns bra.
Utgå från dig själv och dina instressen.
Gör saker som gör dig glad och som ger dig energi.
12. Försök att acceptera att du kan må dåligt ibland
Nästan alla människor mår dåligt ibland.
Vi kan känna oss ledsna, oroliga, arga eller stressade.
Det går oftast över av sig själv.
Försök att tänka på att det snart går över,
så kanske du kan känna dig lugnare.
Försök att få pauser från det som är jobbigt.
Du kan till exempel göra något du brukar tycka om.
Visst brukar det kännas bättre när du har gjort något roligt?
Om du mår dåligt ofta kan du behöva få hjälp från vården.