Flickor och kvinnor har oftare psykiska besvär
än pojkar och män.
Fler unga har psykiska besvär än äldre.
Att må bra psykisk kan handla om olika saker.
Att må bra psykiskt kan till exempel vara:
- att du ser positivt på framtiden.
- att du känner dig lugn.
- att du kan tänka klart och lösa dina problem på ett bra sätt.
Nästan nio av tio personer i Sverige säger
att de mår bra psykiskt.
De som är mellan 65 och 84 år mår allra bäst.
Men många säger också att att de har psykiska besvär ibland,
till exempel oro, ångest, stress och sömnproblem.
De flesta säger att de har lätta besvär.
De som är arbetslösa eller studerar har oftare psykiska besvär än de som arbetar. Fler säger att de har psykiska besvär idag än för 20 år sedan.
Ängslan, oro och ångest
Om du har ängslan eller oro
kan du känna dig nervös och orolig.
Ångest är en starkare känsla av oro eller rädsla
som ofta känns i kroppen.
- Nästan hälften av alla människor i Sverige
säger att de känner ängslan, oro eller ångest.
För de allra flesta handlar det om lättare besvär. - Fler unga säger att de har ängslan, oro och ångest
än äldre människor - Ängslan, oro och ångest är vanligare hos kvinnor än hos män.
Sömnproblem
Sömnproblem är när du har svårt att somna
eller vaknar på natten och inte kan somna om.
- Nästan hälften av alla människor i Sverige
säger att de har sömnproblem. - Äldre människor har oftare sömnproblem än yngre.
- Sömnproblem blir vanligare när man är mellan 40 och 50 år. .
- Sömnproblem är vanligare bland kvinnor än bland män.
Ensamhet
Den som är ensam
träffar inte människor så mycket som de vill,
och kan må dåligt av det.
- En av fem människor i Sverige
säger att de känner sig ensamma. - De flesta känner sig ensamma ibland
men en del känner sig ofta ensamma. - Ensamhet är vanligast
bland unga vuxna och bland äldre över 85 år.
Depression
Om du är deprimerad känner du dig oftast nedstämd, trött
och har inte någon ork.
Du kanske känner att du har tappat lusten
att göra sådant som du brukar tycka om att göra.
- En av fem svenskar har haft depression någon gång under sina liv.
- Depression är dubbelt så vanligt hos kvinnor
som hos män.
Stress
Stress är när hjärnan reagerar på saker som känns jobbiga eller svåra.
Stress känns ofta i kroppen.
Det brukar inte vara något problem att
ha det stressigt ett tag.
Kroppen kan återhämta sig efteråt,
om du vilar eller gör något kul.
Men om kroppen inte hinner vila
kan stressen bli ett problem.
- En av sex svenskar säger
att de känner sig stressade. - Stress är vanligare hos kvinnor än hos män.
- Stress är vanligare hos unga människor än hos äldre människor.
- De som arbetar är mindre stressade
än de som är arbetslösa eller studerar. - Sjukskrivningar på grund av stress har ökat under 2000-talet.
Varifrån kommer siffrorna?
Folkhälsomyndigheten samlar in uppgifter
om hur vi mår psykiskt i Sverige.
Folkhälsomyndigheten skickar ut frågeformulär
som många människor i Sverige svarar på.
Där berättar människor om hur de mår, hur de sover och mycket annat.
Uppgifter om sjukskrivningar kommer från Försäkningskassan.