På den här sidan kan du läsa om
vad du själv kan göra,
och vart du kan vända dig när du behöver hjälp.
Om du mår väldigt dåligt
Om du mår så dåligt att du
funderar på att ta ditt liv
måste du ringa 112 eller en psykiatrisk akutmottagning.
Om du tänker att livet inte är värt att leva,
ska du inte hålla det för dig själv.
Du behöver prata med någon som du litar på.
Du kan söka vård eller kontakta en stödjour.
Du är inte ensam om dina tankar,
och det finns bra hjälp att få.
Det är okej att må dåligt ibland
Alla har dåliga dagar.
Ibland är livet helt enkelt lite för jobbigt.
När det är så kan det vara bra att prata
med familj och vänner om hur du mår.
Du kan behöva se till att sova ordentligt,
äta bra mat och röra på dig.
Du ska inte må så dåligt
att du inte klarar av jobbet, skolan eller att träffa vänner.
Då är det viktigt att du söker hjälp av någon som jobbar med psykisk hälsa.
Det kan till exempel vara din vårdcentral.
Det finns också organisationer
som jobbar med psykisk hälsa
och som du kan prata med via telefon, chatt eller mejl.
Så här kontaktar du vården
Vänta inte med att söka hjälp
om du mår mycket dåligt psykiskt.
- Du kan få hjälp hos din vårdcentral.
- Ring 1177 om du är osäker på
vart du ska vända dig. - Om du arbetar kan du kontakta företagshälsovården.
- Om du är under 23 år kan du
kontakta en ungdomsmottagning. - Går du i skolan kan du få hjälp av
skolsköterskan eller skolkuratorn.
Hjälplinjen
Hjälplinjen är en nationell stödlinje
där du kan få hjälp professionellt,
anonymt och kostnadsfritt.
Hjälplinjen är till för vuxna.
Hjälplinjen kan ge råd via nätet på hjalplinjen.se
och stödsamtal via telefon på nummer 90 390.
Hjälplinjen är öppen dygnet runt, året om.
Du kan få prata via tolk om du behöver det.
Mer information
Lättläst: Att söka vård i Sverige (1177.se)
Att söka stöd och hjälp (1177.se)
Lättläst: Sjukvårdsrådgivning 1177 på lätt svenska (1177.se)
Råd och stöd på mejl, chatt och telefon (1177.se)
Om du är ung och mår dåligt (umo.se)
Hur kan du hjälpa en person som har självmordstankar? (1177.se)