Alla kan behöva hjälp eller stöd från någon i sin närhet
för att må bättre.
Det kan vara någon i familjen,
en vän eller kanske en arbetskamrat.
Du behöver inte vara expert på psykisk hälsa
för att vara ett stöd för någon som behöver det.
Det viktiga är att du visar att du finns där
för personen som behöver det.
Du kan prata och lyssna och
ni kan hitta på roliga saker tillsammans.
Att prata om vardagliga saker är ett bra sätt att visa att du bryr dig.
Det kan göra det lättare att prata om svårare saker.
Tips på hur du kan vara ett stöd
för någon som mår dåligt psykiskt
Det syns inte alltid när någon mår dåligt.
Därför kan det vara bra att fråga hur personen mår.
Det kan kännas svårt att stötta någon som mår dåligt.
Men det viktigaste är att du visar att du bryr dig,
till exempel genom att lyssna och erbjuda hjälp.
Våga fråga hur personen mår
Välj en tid och plats när ni kan prata i lugn och ro.
Då kan du passa på att fråga hur personen mår.
Ibland kan det vara lättare att prata
om man samtidigt gör någonting annat,
till exempel tar en promenad eller en fika.
Kom ihåg att inte alla vill prata
Alla vill inte prata om hur de mår psykiskt.
Bli inte besviken om personen inte vill prata.
Det viktiga är att du visar att du bryr dig.
Säg att du finns där om personen ändrar sig och vill prata.
Lyssna öppet och utan att döma
Ofta räcker det att bara finnas där och lyssna.
Försök att inte ge personen dina egna råd.
Du behöver inte berätta om sådant som du själv har varit med om.
Visa att du lyssnar genom att nicka och söka ögonkontakt.
Fråga igen om du inte förstår.
Tala om att du förstår att personen
går igenom någonting jobbigt.
Säg inte åt personen att skärpa sig.
Det kan få personen att känna stress, skam och skuld.
Ge personen hopp
Det är vanligt att den som mår dåligt mår bättre efter ett tag.
Säg att du tror att det kommer att bli bättre snart.
Säg att ni klarar av det här tillsammans.
Om du blir orolig för personen kan du
fråga om du kan hjälpa till genom att leta fram
information om vilket stöd som finns.
Fråga om personen behöver hjälp av vården
Erbjud dig att hjälpa till att boka en tid hos vården,
eller att följa med på ett vårdbesök, om du kan.
Tala om att du kommer att fortsätta hjälpa till
och finnas kvar i personens liv.
Fråga om det finns fler människor som
personen litar på som vara ett stöd.
Hitta på något att göra tillsammans
Många mår bättre när de gör något de tycker om.
Det kan vara att fika, ta en promenad eller se på film.
Att hitta på nya saker kan också vara bra,
eftersom det kan leda till nya upptäckter och kontakter.
De flesta mår bra av att ha rutiner i vardagen
när de mår dåligt.
Därför kan du också fråga om ni ska
träna, plugga eller göra något annat
som ni brukar göra tillsammans.
Lyssna noga på vad personen orkar,
så att du inte ställer för höga krav.
Ha tålamod
Många är mindre sociala när de inte mår bra.
Visa därför att du finns där för personen.
Hör av dig och håll kontakten,
även om personen inte är lika social som vanligt.
Hjälp personen att söka vård
om det behövs
Det kan kännas jobbigt att söka vård
för den som mår dåligt.
Det kan kännas svårt att berätta
hur det är för vårdpersonalen.
Personen kan känna sig bortstött och att
bli skickad fram och tillbaka.
Om du är med som stöd är det viktigt att du
ber vården vara konkret med nästa steg, till exempel:
- Vem tar kontakt med vem?
- När och hur ska kontakten tas?