Vi använder kakor (cookies)

På dinpsykiskahalsa.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi använder också kakor för webbanalys för att kunna förbättra webbplatsen. Läs mer om kakor (cookies)

Hantera kakor

Här kan du välja vilka kakor du vill godkänna. Läs mer om kakor (cookies)

Nödvändiga

Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom vår webbplats inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska, till exempel säker inloggning.

Kakor för inställningar är kakor som låter webbplatsen komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas.Detta kan till exempel vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.

Kakor för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Sömn och återhämtning

Under sömnen får hjärnan och kroppen tid att återhämta sig och bearbeta intryck. Att sova tillräckligt ökar motståndskraften mot både fysiska och psykiska påfrestningar och hjälper oss att hantera stress.

Att sova och vila ordentligt är viktigt för både den psykiska och fysiska hälsan. När man sover varvar kroppen ner och dagens intryck bearbetas. Det blir lättare att hantera stress och andra små eller stora utmaningar. Det är vanligt att sova sämre när livet är jobbigt. Det behöver inte vara farligt, men om det inte går över kan man behöva söka hjälp hos vården.

Vårt behov av sömn varierar

Alla behöver sova ordentligt i ett antal timmar för att återhämta sig fysiskt och psykiskt. Behovet av sömn är individuellt, men de flesta vuxna behöver ca 6-9 timmar per dygn. Barn behöver mer sömn än vuxna.

Om du känner dig utvilad, pigg och fungerar bra i vardagen får du tillräckligt med sömn.

Läs mer om sömn

Sömnen är viktig för din hälsa (1177.se)

 

Uppdaterat: 2022-01-09

Det handlar om dig, så vad vill du veta mer om?