Vi använder kakor (cookies)

På dinpsykiskahalsa.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi använder också kakor för webbanalys för att kunna förbättra webbplatsen. Läs mer om kakor (cookies)

Hantera kakor

Här kan du välja vilka kakor du vill godkänna. Läs mer om kakor (cookies)

Nödvändiga

Nödvändiga kakor går inte att stänga av eftersom vår webbplats inte fungerar utan dessa. Nödvändiga kakor bidrar till att våra tjänster är säkra och fungerar som de ska, till exempel säker inloggning.

Kakor för inställningar är kakor som låter webbplatsen komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen fungerar eller visas.Detta kan till exempel vara föredraget språk eller regionen du befinner dig i.

Kakor för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.

Fysisk aktivitet stärker den psykiska hälsan

Att vara aktiv och röra på sig har en mängd positiva effekter, både fysiskt och psykiskt. Det kan till exempel förbättra koncentrationsförmågan och skydda mot depression och demens. All rörelse räknas och lite är bättre än ingenting. Att vara utomhus kan dessutom ge ytterligare effekter som främjar den psykiska hälsan.

Att vara fysiskt aktiv utifrån sin förmåga är bra för den psykiska hälsan. Det kan till exempel bidra till ökat välbefinnande, göra det lättare att koncentrera sig, ge bättre minne och skydda mot ångest, depression och demens. De positiva effekterna kan uppnås genom olika former av fysisk aktivitet, exempelvis promenader, cykling eller motion och idrottsaktiviteter. Lite fysisk aktivitet är bättre än inget och du utgår från din egen förmåga. All rörelse räknas.

Att vara ute i naturen ger flera hälsoeffekter

Att vara ute i naturen kan medföra en rad positiva effekter för både den fysiska och psykiska hälsan. Närhet till grönska och natur bidrar till ökade möjligheter att röra sig mer, och där den fysiska aktiviteten i sig ger flera hälsoeffekter. Vistelser i naturmiljöer kan förbättra vår mentala funktion och stödja återhämtning av koncentrations- och stressrelaterade symptom, vilket främjar den psykiska hälsan.

 

Det handlar om dig, så vad vill du veta mer om?